Koppelträning – Svansa(vecka 1-6) & Trassel (vecka 4-6)

V1:
Vi började veckan med att köra ett långt pass på måndag kväll. Jag ville att hon skulle få vara ute o gå tills principen satt ända ut till svansspetsen. Vi kunde nog ta 3-4 steg åt gången i början och mot slutet av 40 minuters promenaden kunde jag ta upp mot 10 steg utan att hon drog. Jag stannade dock efter 10 för att belöna henne utan att hon drog eftersom jag vill undvika att hon tror att det är dragandet sedan sittande som ger belöning. Dagen efter hoppades jag att det skulle gå som en dans på morgonen, men Svansa hade glömt det mesta. Det var inte förrens Trassel fick sitt första klick av Emma som Svansa kom ihåg vad hon skulle göra. Efter det kunde jag gå cirka 5-6 steg åt gången. Hon har haft svårt att inte dra när hon ser Trassel, men inte får gå ifatt henne. Därför har vi tränat väldigt mycket på det. Jag kan se en förbättring generellt hos Svansa. Vi kan fortfarande bara gå 5 steg åt gången ibland, men när vi väl har kissat så brukar det bli mycket bättre. När Trassel går bakom oss går Svansa jättefint.

V2:
Den här veckan har fortsatt ungefär likadant som förra slutade. Det man kan se generellt är att hon glömmer inte lika ofta vad det är hon ska göra när jag stannar. Det förekommer dock fortfarande, speciellt på morgonen. Det blev inga direkta framsteg i antalet steg den här veckan utan vi höll hos runt 6-7 steg ungefär. Vissa sträckor kan man gå fler andra färre.

V3:
Här upptäckte jag att all koppelträning helt klart påverkat vårat fotgående. Svansa sätter sig inte lika bra längre utan sätter sig där hon brukar sitta när vi tränar koppelgående. Det tycker jag är den största negativa faktorn hittills. Det skulle säkert gå att träna mycket fotgående parallellt, men man borde ha börjat med det samtidigt som koppelträningen startade för att det inte skulle påverkas lika mycket. Jag har varit mycket noggrann med att jag har en slapp kroppshållning när vi tränar koppelträning och en mer uppsträckt vid fotgående. Svansa sköter sig rätt så bra med koppelgåendet och har under veckan kunnat gå generellt 8-9 steg i taget. Det går sakta med säkert frammåt vilket känns jättekul.

V4: (första halvan)
Jag har under veckan tränat väldigt mycket med Trassel och Svansa samtidigt eftersom vi vill kunna gå promenader med dem samtidigt. Det blir lätt att de drar varannan gång och att det därför bli många stopp, särskilt när vi är påväg bort under promenaden. På hemvägen går det mycket bättre, vilket speglar ungefär hur mycket de drog från början. De var redan då bättre på hemvägen. Det gäller framförallt Trassel. Vi går ungefär 5-6 steg åt gången om man ser generellt över hela promenaden.

V4: (andra halvan)
Här var vi husvakt åt mina föräldrar vilket innebar att de inte gick något i koppel utan var lösa.

V5:
Efter att ha varit lösa under slutet av den fjärde veckan blev det lite bakslag, men det var ändå inget stort. Svansa återfick lite av glömskan över vad det är hon ska göra när jag stannar och Trassel började dra ytterligare lite extra när vi närmar oss lekplatsen. Det tog ungefär två dagar för att vara tillbaka där vi var innan. Under slutet av veckan gjorde de stora framsteg eftersom de började förstå hur de skulle göra när de är båda två och vi kunde gå 7-8 steg åt gången. Vissa delar är det mer 3-4 steg åt gången men det anpassar jag efter hur de drar. När de under sträckor som de brukar kunna dra på håller sig lugna stannar jag några extra gånger för att de ska få godis. Trassel får leka vissa gånger vilket hon uppskattar. Det märks dock ingen försämring på promenaden efter hon fått leka.

V6:(Sista veckan innan träff)
Nu har jag o hundarna gått de flesta promenader tillsammans. Det har gått bra och vi går nog upp mot 10 steg åt gången. Svansa har påbörjat sin träning med barnrädslan och har gjort stora framsteg i skällandet. Över lag har de blivit mycket bättre på att gå i koppel båda två, och de triggar inte igång varandras dragande lika mycket. Det sker vissa variationer i hur duktiga de är, men det måste antas vara normalt.