En liten uppdatering

image

Den senaste veckan har det varit rätt lugnt med träningen. Det har varit stallet, motionsspåret ock klickerträning på schemat för alla. tre.

Med Trassel så filar vi på att hon ska backa runt mig, med svansa är det ”kanin” och med Marshall är det ”gå ner” och ligg som är mest akut.

I onsdags så var jag på LBK och lyssnade på en genomgång av de nya reglerna i agilityn. Jag gillade verkligen det jag hörde.

Det bästa som jag tycker:
-Mediums övre gräns höjs till 45. (För min egen skull hade den gärna fått vara 46 eftersom Trassel är det ^^)
– Inga maxade hinderhöjder i klass 1 och 2, (vilket kompenserar lite att hon blev large)
– Man får själv välja om man vill stanna kvar i en klass.
– Missar hunden en pinne i slalomet så måste man börja om från början, detta gör jag redan, eftersom jag inte vill att hon ska lära sig att gå in fel i slalomet, så för min skull är det bra att andra också får det tidstillägget 😛
– Elektroniska kontaktfält och delbara däck tillåts
– Höjden på a-hindret sänks
– Att alla hinder går att passera på åtminstone en sida, dvs ingen påtvingad skikthandling.

Det känns som om man har lagt fokus på rätt saker, hundens säkerhet. Det kom även upp till diskussion att införa agilitydiplom på samma sätt som i freestyle och rallylydnad.

Jag håller på att skriva ner mina och Trassels mål för 2012, och om hon blir large så får vi se om vi satsar på klass tre i framtiden, jag måste väga in hur hennes höfter ser ut också. Jag skulle vilja läsa de nya reglerna i sin helhet innan jag ”spikar” målen 🙂

Snart ska vi iväg på agilityträning, jag ligger och funderar på vilka egna övningar jag vill göra med flickorna. Med Svansa tror jag att det blir staket och med Trassel funderar jag på skikthandling…

//E